II W 494/24 - uzasadnienie Sąd Rejonowy w Bełchatowie z 2024-11-25
Sygn. akt II W 494/24
UZASADNIENIE
Sąd Rejonowy ustalił następujący stan faktyczny:
D. B. od dnia 01 lipca 2023 r. objęła funkcję Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala im. (...) II w B..
Zarządzeniem Dyrektora (...)w B. Nr (...) z dnia 02 grudnia 2019 r. w sprawie wprowadzenia zmian w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (...)w B. i wprowadzenia jednolitego tekstu Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w uzgodnieniu z działającymi u pracodawcy organizacjami związkowymi wprowadzono tekst jednolity Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szpitala Wojewódzkiego im. (...) w B., który to wszedł w życie w dniu 16 grudnia 2019 roku.
Zgodnie z treścią rozdziału V § 11 ust. 1 lit. a)-b) Regulaminu ZFŚS, do korzystania ze świadczeń funduszu są uprawnione następujące osoby:
- pracownicy oraz członkowie ich rodzin,
- emeryci i renciści, dla których szpital był ostatnim miejscem pracy.
Stosownie do treści rozdziału V § 11 ust. 2 lit. a)-c) Regulaminu ZFŚS, uprawnionymi członkami rodzin są:
- współmałżonek pracownika,
- pozostające na utrzymaniu i wychowaniu dzieci pracownika - do dnia ukończenia 18 lat, a jeżeli uczęszczają do szkoły do czasu ukończenia nauki, nie dłużej jednak, niż do ukończenia 25 lat oraz dzieci będące osobami niepełnosprawnymi bez względu na wiek,
- pozostające (decyzją sądu) na utrzymaniu wnuki i rodzeństwo do dnia ukończenia 18 lat, a jeżeli uczęszczają do szkoły do czasu ukończenia nauki, nie dłużej jednak, niż do ukończenia 25 lat.
W treści obowiązującego w kontrolowanym podmiocie Regulaminu ZFŚS w części dotyczącej osób uprawnionych do korzystania z funduszu nie uwzględniono rodzin emerytów i rencistów.
Zgodnie z treścią rozdziału III § 10 ust. 1,2,3 i 4 lit. a)-b) Regulaminu (...) w brzmieniu nadanym Zarządzeniem Nr (...) Dyrektora(...) w B. z dnia 30 maja 2022 roku w sprawie wprowadzenia zmian w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (...)w B., środki funduszu przeznacza się na:
1) dofinansowanie wypoczynku urlopowego zorganizowanego przez pracowników we własnym zakresie,
2) udzielanie pomocy rzeczowo-finansowej (zapomogi losowe, pomoc rzeczowa lub finansowa),
3) pożyczki na cele mieszkaniowe,
4) inne formy świadczeń socjalnych, takie jak:
a) świadczenia pieniężne na święta Bożego Narodzenia:
- świąteczne świadczenie pieniężne przyznawane jest pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę na dzień 1 listopada danego roku z wyłączeniem pracowników, którzy odeszli na emeryturę lub rentę w danym roku,
- świąteczne świadczenie pieniężne dla emerytów lub rencistów, z którymi stosunek pracy został rozwiązany przed 1 listopada w danym roku, przyznawane jest proporcjonalnie do przepracowanego okresu zatrudnienia liczonego w pełnych miesiącach,
b) paczki świąteczne dla dzieci pracowników paczki przysługują dla dzieci (urodzonych w pierwszym półroczu danego roku do ukończenia 15 roku życia w danym roku) pracowników zatrudnionych na umowę o pracę na dzień 30 listopada danego roku.
W treści obowiązującego w kontrolowanym podmiocie Regulaminu ZFŚS w części dotyczącej przeznaczenia środków funduszu zawarto postanowienia niezgodne z treścią art. 2 pkt 5 oraz art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych uzależniające prawo do świadczeń finansowanych z funduszu (w przypadku dofinansowania wypoczynku urlopowego oraz paczek świątecznych dla dzieci) lub ich wysokość (w odniesieniu do świadczenia pieniężnego na święta Bożego Narodzenia) od innego, aniżeli ustawowe kryterium sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania ze środków ZFŚS tj. przynależności do określonej kategorii uprawnionych (pracowników „czynnych zawodowo" lub emerytów i rencistów).
Ponadto w wyniku kontroli ustalono, że w rozdziale VIII § 17 ust. 2 i § 20 ust. 1 zd. pierwsze Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szpitala Wojewódzkiego im. (...) w B. w części dot. działalności mieszkaniowej realizowanej w ramach funduszu, zawarto następujące, sprzeczne z art. 8 ust. 1 oraz art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, postanowienia uzależniające prawo do świadczeń przyznawanych z przedmiotowego funduszu od innych, aniżeli ustawowe kryterium sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej:
- „Wniosek o przyznanie pomocy finansowej na cele mieszkaniowe może być złożony przez pracownik po spłaceniu uprzednio udzielonej pożyczki. ”
- „Wnioski o udzielenie pomocy finansowej na cele mieszkaniowe pracownicy składają osobiście w Dziale kadrowo-płacowym”.
W obowiązującym w kontrolowanym podmiocie Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - wbrew postanowieniom art. 2 pkt 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zawężono krąg uprawnionych do otrzymania ze środków ZFŚS pomocy finansowej w ramach działalności mieszkaniowej jedynie do pracowników (pozbawienie prawa do przedmiotowych świadczeń emerytów i rencistów tj. byłych pracowników).
Uzupełnieniem postanowień i częścią składową Regulaminu ZFŚS są załączniki w postaci: planu finansowego zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na dany rok kalendarzowy(nr 1), tabeli wysokości dofinansowania do wypoczynku urlopowego pracowników (nr 2), zestawienia dochodów (nr 3), podania o urlop/wniosku o dofinansowanie wypoczynku urlopowego (nr 4), podania o udzielenie pomocy z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (nr 5), wniosku o przyznanie pożyczki mieszkaniowej (nr 6), wzoru umowy w sprawie pożyczki na cele mieszkaniowe z zfśs (nr 7), załącznika do umowy w sprawie pożyczki na cele mieszkaniowe (nr 8), wniosku o pomoc bezzwrotną (nr 9), tabeli wysokości pomocy bezzwrotnej dla emerytów i rencistów (nr 10) oraz upoważnienia do przetwarzania danych osobowych w ramach prac komisji socjalnej (nr 11).
Zgodnie z treścią rozdziału I § 1 ust. 1 zd. drugie i trzecie, § 3 ust. 1 i 2 i § 4 (Podstawy prawne i postanowienia ogólne), rozdziału II § 7 ust. 1 lit. b) i d) (Zasady działania komisji socjalnej), rozdziału V § 12, § 13 ust. 2, 3 i 6 (Ogólne zasady przyznawania świadczeń socjalnych) oraz rozdziału VII § 15a ust. 4 i § 16 ust. 1 i 2 (Udzielanie pomocy rzeczowo-finansowej) Regulaminu ZFŚS:
- administrowanie środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych należy do kompetencji pracodawcy, a świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie są obligatoryjne,
- regulamin zfśs jest ogólnie dostępny pracownikom oraz innym osobom uprawnionym do korzystania ze świadczeń finansowanych z zfśs w Dziale kadrowo-płacowym,
- wnioski w sprawie przyznania określonych rodzajów pomocy socjalnej należy składać w Dziale kadrowo-płacowym na określonych drukach,
- w przypadku odmowy przyznania świadczenia przez odpowiednią komisję, osobie zainteresowanej przysługuje prawo złożenia odwołania do pracodawcy, przy czym rozpatrzenie odwołania następuje w ciągu 14 dni od jego złożenia, a ponowna negatywna decyzja podjęta przez pracodawcę jest ostateczna i nie wymaga uzasadnienia, pomoc przewidziana w rozdziale IV § 10 ust. 2 Regulaminu zfśs (zapomogi losowe, pomoc rzeczowa lub finansowa) w pierwszej kolejności przysługuje uprawnionemu pracownikowi i członkom ich rodzin, których sytuacja wskazuje na niezaspokojenie większości podstawowych potrzeb życiowych,
- wysokość świadczeń przyznawanych ze środków zfśs uzależniona jest od wysokości dochodów osoby uprawnionej i członków najbliższej rodziny, przez których rozumie się: małżonka, pozostające na utrzymaniu i wychowaniu dzieci oraz — decyzją sądu wnuki i rodzeństwo, na zasadach określonych w § 11 ust. 2 lit. a)-c),
- w przypadku dofinansowania do urlopu wypoczynkowego, wysokość dochodu ustala się na podstawie wniosku o udzielenie urlopu wypoczynkowego, zawierającego jednocześnie oświadczenie pracownika o wysokości dochodu za rok poprzedni, przy czym tak ustalony dochód brany jest również do przyznawania świątecznych świadczeń pieniężnych i paczek świątecznych dla dzieci pracowników, natomiast w pozostałych przypadkach wysokość dochodu ustala się na podstawie zestawienia dochodów stanowiącego zał. nr 3 do Regulaminu zfśs,
- podstawą do ustalenia dochodu dla celów socjalnych jest średni miesięczny dochód pracownika i członków jego rodziny z roku podatkowego poprzedzającego złożenie wniosku, przy czym pracodawca zastrzega sobie prawo do określenia progu dochodowego z najwyższym dochodem dla pracownika, który nie jest w stanie lub nie chce określić dochodów wymaganych dla celów socjalnych,
- decyzje w sprawie przyznania świadczeń socjalnych podejmuje komisja socjalna działając zgodnie z przyjętym regulaminem,
- do zadań komisji socjalnej należy między innymi opiniowanie wniosków o udzielenie świadczeń socjalnych oraz przedkładanie pracodawcy do zatwierdzenia wniosków o przyznanie świadczeń socjalnych,
- decyzję o przyznaniu bezzwrotnej pomocy finansowej dla emerytów i rencistów zatwierdza dyrektor po uprzednim zaopiniowaniu przez komisję socjalną,
- osoba uprawniona, ubiegająca się o pomoc materialną, składa w Dziale kadrowo-płacowym wniosek na druku stanowiącym zał. nr 5 wraz z zał. nr 3 do Regulaminu zfśs, określającym wysokość dochodu wnioskodawcy i członków jego rodziny, przy czym decyzje w sprawie zakresu i wysokości pomocy podejmuje komisja socjalna, a zatwierdza pracodawca,
- wypłaty pieniężne są przekazywane na wskazane konto bankowe na podstawie list wypłat sporządzonych przez Dział kadrowo-płacowy.
Zgodnie z rozdziałem VI § 14 ust. 1-7 pracownikom przysługuje raz w roku kalendarzowym dofinansowanie wypoczynku urlopowego bez względu na formę organizacyjną tego wypoczynku. Podstawą dofinansowania wypoczynku jest złożenie przez pracownika wniosku o dofinansowanie wypoczynku i oświadczenia o wysokości dochodów (zał. nr 4 do Regulaminu zfśs) w terminie 30 dni przed planowanym rozpoczęciem urlopu, przy czym dofinansowanie ma postać ryczałtu uzależnionego od wysokości dochodu, o którym mowa w § 13 ust. 3 Regulaminu zfśs. Dofinansowanie przysługuje za wypoczynek trwający nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych, stanowiący urlop wypoczynkowy za rok kalendarzowy, w którym realizowane jest świadczenie, przy czym dopuszcza się łączenie urlopu wypoczynkowego niewykorzystanego za rok poprzedni w terminie ustalonym zgodnie z art. 163 kodeksu pracy, w wymiarze nie większym niż połowa całego urlopu wypoczynkowego wskazanego we wniosku. Wysokość ryczałtu ustalana jest corocznie przez pracodawcę w porozumieniu ze związkami zawodowymi i podawana do wiadomości załogi.
Świadczenia na dofinansowanie wypoczynku pracownika wypłacane są po zakończonym urlopie wypoczynkowym, a w przypadku braku środków na koncie zfśs, wypłata następuje najpóźniej w terminie 3 miesięcy po zakończonym urlopie. Nie wystąpienie o przysługujące w danym roku kalendarzowym dofinansowanie do wypoczynku powoduje wygaśnięcie tego prawa i nie daje podstaw do jego dochodzenia w następnym roku kalendarzowym. Jeżeli oboje z małżonków są pracownikami szpitala, każdemu z nich przysługuje dofinansowanie do wypoczynku urlopowego wyłącznie dla siebie.
W obowiązującym w Szpitalu Wojewódzkim im. (...) w B. Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wbrew postanowieniom art. 2 pkt 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zawężono krąg uprawnionych do dofinansowania wypoczynku urlopowego jedynie do pracowników kontrolowanego podmiotu (pozbawienie prawa do przedmiotowych świadczeń emerytów i rencistów byłych pracowników).
Zgodnie z tabelą wysokości dofinansowania do wypoczynku urlopowego pracowników (zał. nr 2 do Regulaminu ZFŚS) w brzmieniu nadanym Zarządzeniem Nr (...) Dyrektora Szpitala Wojewódzkiego im. (...) w B. w sprawie z dnia 30 maja 2022 roku w sprawie wprowadzenia zmian w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szpitala Wojewódzkiego im. (...) w B. (obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 roku), wysokość przedmiotowego dofinansowania ustalono według następujących progów dochodowych (w odniesieniu do średniomiesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka rodziny):
- poniżej 100% kwoty minimalnego miesięcznego wynagrodzenia 1600,00 zł,
- od 100% do 250% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia 1200,00 zł,
- powyżej 250% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia 900,00 zł.
Zgodnie z okazanym zbiorczym zestawieniem dofinansowania do wypoczynku letniego pracowników wypłaconego w roku 2023 ustalono, że przedmiotowe świadczenie w okresie maj -październik 2023 roku wypłacono ogółem 1140 uprawnionym na łączną kwotę 1333.420,00 zł, przy czym następujący pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy otrzymali dofinansowanie w kwotach ustalonych proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia:
a) czerwiec 2023 (wypłacono w dn. 7.07.2023):
- G. R. zatrudniony w wymiarze ¾ etatu 675,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 900,00 zł); różnica 225,00 zł,
- Wodo M. zatrudniona w wymiarze 3/5 etatu 540,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 900,00 zł); różnica 360,00 zł,
b) lipiec 2023 (wypłacono w dn. 9.08.2023):
- K. E. (1) zatrudniona w wymiarze ½ etatu - 800,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 1600,00 zł); różnica 800,00 zł,
- S. G. zatrudniona w wymiarze ½ etatu 600,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 1200,00 zł); różnica 600,00 zł,
- D. P. zatrudniony w wymiarze ¼ etatu - 225,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 900,00 zł); różnica 675,00 zł,
c) sierpień 2023 (wypłacono w dn. 8.09.2023):
- R. W. zatrudniona w wymiarze ½ etatu 450,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 900,00 zł): różnica 450,00 zł,
- R. B. zatrudniona w wymiarze ¾ etatu 450,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 900,00 zł); różnica 450,00 zł,
d) wrzesień 2023 (wypłacono w dn. 10.10.2023):
- B. K. (1) zatrudniona w wymiarze ¾ etatu 1200,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 1600,00 zł); różnica 400,00,
- Z. K. zatrudniona w wymiarze 4/5 etatu - 1280,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 1600,00 zł); różnica 320,00 zł,
- W. U. zatrudniona w wymiarze 1/2 etatu - 450,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 900,00 zł); różnica 450,00 zł,
e) październik 2023 roku (wypłacono w dniu 11.11.2023r.)
- G. K. zatrudniona w wymiarze 3/5 etatu — 720,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 1200,00 zł); różnica 480,00 zł,
f) grudzień 2023 roku (wypłacono w dniu 28.12.2023 r.):
- J. A. zatrudniona w wymiarze 3/5 etatu - 540,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 900,00 zł); różnica 360,00 zł,
- M. M. (2) zatrudniona w wymiarze 1/2 etatu - 450,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 900,00 zł); różnica 450,00 zł,
- Ś. J. zatrudniona w wymiarze 3/5 etatu - 540,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 900,00 zł); różnica 360,00 zł.
Powyższe oznacza zastosowanie oprócz ustawowego kryterium sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania ze środków zfśs dodatkowego pozasocjalnego kryterium, uzależniającego wysokość świadczeń przyznawanych z przedmiotowego 0 funduszu od wymiaru zatrudnienia osoby uprawnionej.
W trakcie kontroli, w dn. 31.05.2024, na polecenie inspektor pracy niżej wymienionym pracownikom wypłacono wyrównanie dofinansowania do wypoczynku letniego wypłaconego ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w 2023 roku.
Zgodnie z rozdziałem IV § 10 ust. 4 lit. a) i b) Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szpitala Wojewódzkiego im. (...) w B. w brzmieniu nadanym Zarządzeniem Nr (...) Dyrektora Szpitala Wojewódzkiego im. (...) w B. z dnia 30 maja 2022 roku w sprawie wprowadzenia zmian w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szpitala Wojewódzkiego im. (...) w B. (obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 roku), posiadane środki zfśs przeznacza się m. in. na inne formy świadczeń socjalnych, takie jak świadczenia pieniężne na święta Bożego Narodzenia, przy czym:
- świąteczne świadczenie pieniężne przyznawane jest pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę na dzień 1 listopada danego roku z wyłączeniem pracowników, którzy odeszli na emeryturę lub rentę w danym roku,
- świąteczne świadczenie pieniężne dla emerytów lub rencistów, z którymi stosunek pracy został rozwiązany przed 1 listopada w danym roku przyznawane jest proporcjonalnie do przepracowanego okresu zatrudnienia liczonego w pełnych miesiącach,
Stosownie do treści rozdziału V § 13 ust. 2 zd. pierwsze i drugie Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szpitala Wojewódzkiego im. (...) w B. w brzmieniu nadanym Zarządzeniem Nr (...) Dyrektora Szpitala Wojewódzkiego im. (...) II w B. z dnia 30 maja 2022 roku w sprawie wprowadzenia zmian w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szpitala Wojewódzkiego im. (...) II w B. (obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 roku), w przypadku dofinansowania do urlopu wypoczynkowego wysokość dochodu ustala się na podstawie wniosku o udzielenie urlopu wypoczynkowego zawierającego jednocześnie oświadczenie pracownika o wysokości dochodów za rok poprzedni, przy czym tak ustalony dochód brany jest również do przyznawania świątecznych świadczeń pieniężnych i paczek świątecznych dla dzieci pracowników (w pozostałych przypadkach wysokość dochodu ustala się na podstawie zestawienia dochodów stanowiącego zał. nr 3 do Regulaminu zfśs).
W obowiązującym w (...) w B. Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wbrew postanowieniom art. 2 pkt 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zawężono krąg uprawnionych do otrzymania świątecznego świadczenia pieniężnego jedynie do emerytów, z którymi rozwiązano stosunek pracy przed dniem 1 listopada danego roku kalendarzowego. Ponadto wbrew postanowieniom art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych uzależniono wysokość przedmiotowego świadczenia wypłacanego emerytom od okresu zatrudnienia w roku kalendarzowym, w którym nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy, liczonego w pełnych miesiącach.
W obowiązującym w kontrolowanym podmiocie Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie ustalono wysokości ani zasad ustalania wysokości świadczenia pieniężnego na święta Bożego Narodzenia. W trakcie kontroli okazano pismo Przewodniczącej Zakładowej Organizacji Związkowej (...) Związku Zawodowego (...) przy (...) w B. z dn. 14.11.2023 roku, kierowane do Dyrektor D. B., w którym zarząd w/w organizacji związkowej wnioskuje o przekazanie pozostałej kwoty pieniężnej w oparciu o plan finansowy zfśSf w rodzaju działalności inne formy świadczeń socjalnych, dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę (w zależności od dochodów na osobę w rodzinie) w wysokości: I próg 800,00 zł, Il próg 700,00 zł oraz III próg 600,00 zł. W piśmie z dn. 24.11.2023 roku Dyrektor D. B. proponuje (...) (...) Związku Zawodowego (...) przy (...)w B. wysokość świadczenia pieniężnego na święta Bożego Narodzenia dla pracowników szpitala w kwotach: I próg 830,00 zł, II próg 730,00 zł oraz III próg 630,00 zł.
Według wyjaśnień Dyrektor D. B., kwoty przedmiotowego świadczenia wskazane w piśmie z dn. 24 listopada 2023 roku zostały zaakceptowane przez (...) (...) Związku Zawodowego (...) przy (...)w B. i przyjęte jako obowiązujące w 2023 roku.
Powyższe nie zostało uzgodnione z pozostałymi działającymi w kontrolowanym podmiocie organizacjami związkowymi, którym udzielono informacji w zakresie ustalonych kwot świadczeń pieniężnych na święta Bożego Narodzenia w odniesieniu do określonych progów dochodowych, przy czym żadna z organizacji związkowych nie wniosła zastrzeżeń co do przedmiotowych ustaleń.
Zgodnie z okazanym zbiorczym zestawieniem dofinasowania świątecznego dla pracowników ustalono, że przedmiotowe świadczenie w dn. 8.12.2023 roku otrzymało ogółem 1 179 uprawnionych na łączną kwotę 839 272 zł, przy czym następujący pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy otrzymali dofinansowanie w kwotach ustalonych proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia:
- G. R. zatrudniony w wymiarze 3/4 etatu - 372,50 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 157,50 zł,
- (...) M. zatrudniona w wymiarze 3/5 etatu - 378,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 252,00 zł,
- K. E. (1) zatrudniona w wymiarze 1/2 etatu - 415,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 830,00 zł); różnica 415,00 zł,
- S. G. zatrudniona w wymiarze 1/2 etatu - 365,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 365,00 zł,
- D. P. zatrudniony w wymiarze 1/4 etatu - 157,50 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 472,50 zł,
- R. W. zatrudniona w wymiarze 1/2 etatu - 315,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 315,00 zł,
- R. B. zatrudniona w wymiarze 1/2 etatu - 315,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 315,00 zł,
- B. K. (1) zatrudniona w wymiarze 3/4 etatu - 622,50 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 830,00 zł); różnica 207,50 zł,
- Z. K. zatrudniona w wymiarze 4/5 etatu - 664,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 830,00 zł); różnica 166,00 zł,
- W.-DobrzeIak U. zatrudniona w wymiarze 1/2 etatu - 315,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 315,00 zł,
- G. K. zatrudniona w wymiarze 3/5 etatu - 438,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 292,00 zł,
- J. A.zatrudniona w wymiarze 3/5 etatu - 378,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 252,00 zł,
- M. M. (2) zatrudniona w wymiarze 1/2 etatu - 315,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 315,00 zł,
- Ś. J. zatrudniona w wymiarze 3/5 etatu - 378,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 252,00 zł,
- B. K. (2) zatrudniona w wymiarze 3/5 etatu - 378,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 252,00 zł,
- Z. W. zatrudniony w wymiarze 3/4 etatu - 472,50 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 157,50 zł),
- S. B. (1) zatrudniony w wymiarze 1/5 etatu - 146,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 584,00 zł,
- T. K. zatrudniona w wymiarze 1/2 etatu 365,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 365,00 zł),
- D. U. zatrudniona w wymiarze 2/5 etatu - 292,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 438,00 zł,
- M. W. zatrudniona w wymiarze 1/2 etatu - 365,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 365,00 zł,
- P. M. zatrudniona w wymiarze 1/2 etatu - 365,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 365,00 zł,
- S. B. (2) zatrudniona w wymiarze 2/3 etatu - 420,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 210,00 zł.
Oprócz ustawowego kryterium sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania ze środków zfśs zastosowano dodatkowe pozasocjalne kryterium, uzależniające wysokość świadczeń przyznawanych z przedmiotowego funduszu od wymiaru zatrudnienia osoby uprawnionej.
Zgodnie z okazanym zbiorczym zestawieniem dofinasowania świątecznego dla emerytów ustalono, że przedmiotowe świadczenie w dn. 8.122023 roku otrzymało ogółem 21 uprawnionych na łączną kwotę 7391 ZŁ przy czym niżej wskazani uprawnieni otrzymali dofinansowanie w kwotach uzależnionych od okresu zatrudnienia w roku kalendarzowym, w którym nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy, liczonego w pełnych miesiącach:
- -
-
B. E. - 61,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 669,00 zł,
- -
-
C. D. - 426,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 304,00 zł,
- -
-
C. E. - 525,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 105,00 zł,
- -
-
D. Z. - 426,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 304,00 zł,
- -
-
D. E. - 472,50 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 157,50 zł,
- -
-
F. D.- 487,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 243,00 zł,
- -
-
K. M. (1) - 122,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 608,00 zł,
- -
-
K. J. - 547,50 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 182,50 zł,
- -
-
K. M. (2) - 304,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 426,00 zł,
- -
-
K. E. (2) - 608,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 122,00 zł,
- -
-
L. E. - 105,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 525,00 zł,
- -
-
M. I. - 487,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 243,00 zł,
- O. J. - 157,50 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 472,50 zł,
- P. B. - 367,50 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 262,50 zł,
- P. Z. - 61,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 669,00 zł,
- R. L. - 420,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 210,00 zł,
- S. B. (3) - 426,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 304,00 zł,
- S. B. (4) - 122,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 608,00 zł,
- T. I. - 315,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 315,00 zł,
- -
-
W. J. - 525,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 630,00 zł); różnica 105,00 zł,
- -
-
W. M. - 426,00 zł (wysokość świadczenia wg ustalonych progów dochodowych wyniosła 730,00 zł); różnica 304,00 zł.
Oprócz ustawowego kryterium sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania ze środków zfśs (emeryta) zastosowano dodatkowe pozasocjalne kryterium, uzależniające wysokość świadczeń przyznawanych z przedmiotowego funduszu od okresu zatrudnienia w roku kalendarzowym, w którym nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy liczonego w pełnych miesiącach.
Ponadto w wyniku kontroli ustalono, że pismem datowanym na 15.11.2023 roku emerytka W. I. zwróciła się do Dyrektor Szpitala Wojewódzkiego im. (...) II w B. z wnioskiem o wypłatę dofinansowania do wypoczynku urlopowego oraz świadczenia pieniężnego na święta Bożego Narodzenia, załączając wymagane dokumenty (zestawienie dochodów i podanie o urlop/wniosek o dofinansowanie do wypoczynku urlopowego, stanowiące odpowiednio zał. nr 3 i 4 do Regulaminu ZFŚS oraz wniosek o wypłatę świadczenia pieniężnego na święta Bożego Narodzenia) argumentując, iż w świetle obowiązujących w przedmiotowym zakresie przepisów, emeryci i renciści mają prawo do świadczeń finansowanych z zfśs na takich samych zasadach, jak pracownicy, a obowiązujący u pracodawcy regulamin zfśs nie może tych praw wyłączać lub ograniczać.
Zgodnie z treścią Protokołu (...) z posiedzenia zakładowej komisji socjalnej w dn. 22 listopada 2023 roku, komisja zawnioskowała o negatywne rozpatrzenie powyższego wniosku z uwagi na brak regulacji w regulaminie zfśs, przy czym został on przekazany do zaopiniowania przez kancelarię radcy prawnego, z którą współpracuje (...)oraz do decyzji Dyrektor (...).
Pismem datowanym na dzień 18 grudnia 2023 roku (...) D. B. poinformowała W. I., iż zgodnie z obowiązującym Regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szpitala Wojewódzkiego im. (...) w B. wniosek o wypłacenie dofinansowania do wypoczynku urlopowego oraz świadczenia pieniężnego na święta Bożego Narodzenia nie może zostać rozpatrzony pozytywnie (odmowa wypłaty przedmiotowych świadczeń).
Według oświadczenia (...) S. (...)w B. D. B., w okresie styczeń 2023 - maj 2024 roku nie wystąpiły inne przypadki odmowy przyznania wnioskującym emerytom lub rencistom dofinansowania do wypoczynku urlopowego oraz świadczenia pieniężnego na święta Bożego Narodzenia finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
/dowód: protokół kontroli wraz z załącznikami k. 11 - 23, regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (...)w B. k. 106, odpis KRS k. 59 - 94/
D. B. w wyniku przeprowadzonej kontroli podjęła działania zmierzające do usunięcia niezgodności ZRŚS i przedstawiła projekt Regulaminu usuwający uchybienia.
/dowód: dokumentacja dot. próby wprowadzenia zaleceń pokontrolnych k. 59-94/
D. B. ma (...)lat. Jest (...) (...) w B.. Nie była karana.
/dowód: oświadczenie obwinionej k. 107/
Obwiniona nie przyznała się do popełnienia zarzucanych jej czynów i odmówiła składania zeznań w sprawie.
/dowód: wyjaśnienia D. B. k. 7 – 9, 107/
Sąd Rejonowy zważył co następuje:
Stan faktyczny w niniejszej sprawie pozostawał w zasadzie bezsporny. Wiarygodny dla Sądu był protokół przeprowadzonej kontroli, gdyż dokonał jej uprawniony podmiot w ramach swoich kompetencji. Treść nie była kwestionowana przez strony. Ponadto stan faktyczny Sąd ustalił w oparciu o Zakładowy Regulamin Świadczeń Socjalnych w S. (...)w B., odpis z Krajowego Rejestru Sądowego dotyczącego tego podmiotu oraz dokumentację dotyczącą próby wprowadzenia zmian w ZRŚS w oparciu o wnioski płynące z kontroli, gdyż dowody te nie budziły wątpliwości.
Obwiniona nie przyznała się do popełnienia zarzucanych jej czynów i odmówiła składania wyjaśnień w sprawie. Sąd uznał, iż przychylając się do zaleceń pokontrolnych i usiłując wprowadzić zmiany w ZFŚS, miała ona świadomość jego niezgodności z przepisami ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Ponadto uprawnionym zostały wypłacone wyrównania przyznanych świadczeń.
Sąd biorąc pod uwagę powyższe uznał D. B. za winną popełnienia zarzucanych jej czynów wyczerpujących dyspozycję art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 998 ze zm.)
Obwiniona bowiem jako (...) S. (...) w B. była od momentu objęcia przez nią funkcji tj. od 01 lipca 2023 r., odpowiedzialna za wykonywanie przepisów ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Podejmowała ona decyzje o wypłaceniu dofinansowania do wypoczynku letniego, a także świątecznego świadczenia pieniężnego przy zastosowaniu kryteriów sprzecznych z przepisami ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych tj. przy zastosowaniu - oprócz ustawowego kryterium dotyczącego sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania ze środków funduszu – dodatkowego kryterium w zakresie przynależności do określonej kategorii uprawnionych – co spowodowało zróżnicowanie wysokości świadczeń dla pracowników „czynnych zawodowo”, pracujących w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz emerytów i rencistów mieszczących się w tych samych progach dochodowych wysokości średniomiesięcznego dochodu przypadającego na osobę w rodzinie za rok ubiegły. Zgodnie zaś z art. 8 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Poza powyższym kryterium nie mogą obowiązywać żadne inne, nawet takie ustalone przez związki zawodowe w regulaminach. Jak wskazano w art. 2 pkt 5 wymienionej ustawy, jako osoby uprawnione do korzystania z Funduszu wskazuje się pracowników i ich rodziny, emerytów i rencistów - byłych pracowników i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał, w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2, prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu.
Obwiniona jako (...) powinna dążyć do wyeliminowania z zakładowego regulaminu kryteriów sprzecznych z postanowieniami ustawy. To przepisy ustawowe, bowiem mają pozycję nadrzędną nad wewnątrzzakładowymi przepisami.
Zgodnie z treścią art. 39 § 1 kw w wypadkach zasługujących na szczególne uwzględnienie można – biorąc pod uwagę charakter i okoliczności czynu lub właściwości i warunki osobiste sprawcy – odstąpić od wymierzenia kary lub środka karnego.
Sąd uznał, iż w niniejszej sprawie, w przypadku obwinionej celowym jest skorzystanie ze wskazanej powyżej regulacji i odstąpienie od wymierzenia D. B. kary.
Podmiot, którego jest (...)zatrudnia wielu pracowników, a co za tym idzie znaczna jest także liczba emerytów i rencistów, a także osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy, którzy uprawnieni są do korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. D. B. objęła funkcję (...)w dniu 01 lipca 2023 r. Ponadto Zakładowy Regulamin Funduszu Świadczeń Socjalnych(...) w B. powstał w wyniku porozumienia zawartego ze związkami zawodowymi, które prężnie działają i w przypadku tak dużego pracodawcy jakim jest (...)w B., zrzeszają znaczną liczbę pracowników. Tym samym odgrywają one znaczącą rolę w tworzeniu różnych regulacji obowiązujących wewnątrzzakładowo. Obecnie zaś, jak wynika z załączonej przez obwinioną dokumentacji, to związki zawodowe są przeciwne wprowadzeniu zmian w regulaminach przyznawania świadczeń socjalnych, które zrównywałby sytuację osób czynnych zawodowo od tych, które są emerytami, czy rencistami, lub zatrudnione są w niepełnym wymiarze czasu pracy i były zgodne z przepisami ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Ponadto D. B. nie była uprzednio karana. Jest osobą wykształconą. Prowadzi ustabilizowany tryb życia. Po wykazaniu przez organ kontrolujący uchybień, jest zainteresowana rozwiązaniem tej sytuacji i dąży do wprowadzenia regulacji odpowiadającej przepisom ustawy, co ma nastąpić także w porozumieniu ze związkami zawodowymi, które nie są zainteresowane zmianą kryteriów. Zakładowy Regulamin Funduszu Świadczeń Socjalnych wszedł w życie w dniu 16 grudnia 2019 roku, a więc niemal 4 lata przed objęciem funkcji przez obwinioną. Powyższe jednak nie zwalniało jej jako Dyrektora od zweryfikowania jego postanowień. Sąd biorąc pod uwagę wszystkie wymienione okoliczności uznał, iż wystarczające będzie poprzestanie na stwierdzeniu sprawstwa obwinionej z jednoczesnym odstąpieniem na podstawie art. 39 § 1 kw, od wymierzenia jej kary. Sam fakt prowadzenia przeciwko obwinionej postępowania sądowego jest wystarczającą dolegliwością.
Rozstrzygniecie o kosztach postępowania oparto na treść art. 121 § 1 kpw w zw. z art. 624 § 1 kpk. Sąd uznał, iż względy słuszności przemawiają za tym, by obwinioną zwolnić z obowiązku ponoszenia kosztów sądowych. Obwiniona swoim zachowaniem w trakcie postepowania nie utrudniała jego przeprowadzenia. Także w trakcie kontroli przeprowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy udzielała ona niezbędnych informacji, ostatecznie zaś natychmiast po uzyskaniu zaleceń, podjęła czynności mające na celu dostosowanie Zakładowego Regulaminu Świadczeń Socjalnych do przepisów ustawowych.
Podmiot udostępniający informację: Sąd Rejonowy w Bełchatowie
Data wytworzenia informacji: